Geef 'n pietsie voor Mpigi! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Monirah Schep - van den Heuvel - WaarBenJij.nu Geef 'n pietsie voor Mpigi! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Monirah Schep - van den Heuvel - WaarBenJij.nu

Geef 'n pietsie voor Mpigi!

Door: Monirah

Blijf op de hoogte en volg Monirah

31 December 2012 | Oeganda, Masaka

Hoewel ik meestal wel een blog bijhoud als ik voor vrijwilligerswerk, of voor werk voor Livingstone, in het buitenland ben, heb ik afgelopen zomer niet veel zelf geschreven. In augustus waren Ruben en ik samen met 15 anderen in Mpigi te gast. Ik was er al vaker geweest, maar nog niet langere tijd en al helemaal niet met een groep leuke enthousiastelingen uit Moordrecht. Het was een echte werkvakantie. Drie weken lang hutje mutje in een huisje zonder stromend water en zonder elektriciteit. Ook het toilet was voor sommigen een uitdaging. Hieronder ons laatste dagverslag…

Woensdag 22 augustus
Het zit erop! De tijd is gevlogen. Wat is er veel gebeurd, gedaan, gelachen, achtergelaten, ingeladen en uiteraard gebouwd. Via deze weg willen we alvast iedereen die met ons meegeleefd heeft van harte bedanken voor alle bemoedigende woorden, gebeden en steun. Met name alle sponsors die op welke wijze dan ook hebben bijgedragen aan het mogelijk maken van deze reis en het uiteindelijke resultaat.
Ons streefbedrag van 22.000 euro (waarmee we een schoolgebouw van een paar lokalen en een office konden waarmaken) werd ruimschoots gehaald. We kregen nog zo’n 5000 euro extra bouwbudget mee en daarnaast werden we gesponsord om het komende schooljaar goed te starten met nieuwe schoolbanken, schoolboeken, krijtjes, rekenmachines etc. Ook kregen we van de diaconie van de Stroom nog een super bedrag mee om een goede watertank en dakgoten aan te schaffen.
Toen we aankwamen lag de verrassend grote fundering al op ons te wachten. In plaats van 2 lokalen werden het er drie en was er ook een tweede office (lees: library) voor de leerkrachten. Met het extra geld konden we dus de muren van alle ruimten optrekken tot het dak en van de eerste ruimten ook het dak en het pleisterwerk geheel afmaken. Er was zelfs geld voor de ramen en deuren van deze drie ruimten.
We kunnen super trots zijn op dit resultaat, want in ruim twee weken tijd verrees er een enorm gebouw dat al vanaf begin september in gebruik genomen zal worden. Helaas was de tijd tekort om ook het dak al geheel af te kunnen zien (muren moesten bijvoorbeeld drogen – het regende regelmatig). Wel deden de bouwvakkers hun best en werden de laatste dakspanten vanochtend nog rechtop gezet zodat de dakplaten er zo snel mogelijk op kunnen. Ook de plaatselijke bevolking, de burgemeester en een man van het ‘districts educatiekantoor’ waren vol lof over het eindresultaat. De school heeft de afmetingen om een echte overheids geregistreerde middelbare school te worden.
Mweebale nnyo, mweebale nnyo! Thank you so much!
Tot morgen allemaal!
Het Mpigi Team

Ruben en ik spijbelden ook nog een dagje van de groep om wat bekenden in Oeganda op te zoeken. Kleine Ruben bij Apollo en Innocent, de al steeds groter wordende Monirah bij Florence en Elisa en ook de school van Willy in Bukulula. Super leuk! Natuurlijk veel te kort, een volgende keer beter. Een paar foto´s ook hieronder…