Naba afudde - Reisverslag uit Moordrecht, Nederland van Monirah Schep - van den Heuvel - WaarBenJij.nu Naba afudde - Reisverslag uit Moordrecht, Nederland van Monirah Schep - van den Heuvel - WaarBenJij.nu

Naba afudde

Door: Monirah

Blijf op de hoogte en volg Monirah

29 Augustus 2011 | Nederland, Moordrecht

Afgelopen vrijdag kreeg ik 's ochtends een smsje met daarin de woorden: Naba afudde. Ik begon even aan mijn kennis van het Luganda te twijfelen, maar belde bijna direct aunt Florence op om te horen of dat wat ik dacht echt waar was. Inderdaad geen vrolijke begroeting, geen amina en geen gelach aan de andere kant van de lijn. Alleen maar: “Auntie Monirah, is it you? Did you receive my message?” Ja, dat had ik zeker…

Een paar weken ervoor had ik nog bij Florence en haar gezinnetje op de grond gezeten in hun nieuwe huisje. Ik zong een liedje voor Naba, streelde haar over haar rug, gaf haar wat te drinken. De laatste keer , nog geen twee weken geleden, op woensdag voor ons vertrek, kraaide ze echter niet meer zo hard als ze gewoonlijk deed. Ze gaf geen kik toen er eten verscheen en ze viel zelfs bij me op schoot in slaap. Ze was duidelijk niet fit.

Sinds 1,5 week ben ik weer terug in Nederland. Samen met Ruben, David, Leonora en Wilfred mocht ik wederom genieten van Oeganda, de prachtige mensen, de bijzondere cultuur en de mooie natuur. Dit maal een echte vakantie zonder officiële projectbezoeken. We bezochten een Bahai tempel, liepen met kaplaarzen aan door het tropisch regenwoud op zoek naar chimpansees, waren getuigen van een huwelijkssluiting in de grootste moskee van Kampala, zagen vanaf het water diverse hongerige krokodillen en zaten met z'n vieren voorin een normale personenauto. Oeganda, elke dag anders! Uiteraard bezochten we ook onze vrienden (Apollo, Jane, e.a.), onze sponsorkinderen (Godfrey, Charles, Salim e.a.) en bekenden (zoals Elia van de videotheek en het kapperszaakje). Ook waren we aanwezig bij de officiële opening van de basisschool die ik in maart met Willy startte. Super om te zien dat er inmiddels 80 kinderen naar de laagste klassen van deze school kunnen!

And last but not least gingen we gelukkig weer een paar keer naar Family Naba - zoals wij dit lieve gezin noemen. Eerder dit jaar schreef ik al iets dergelijks voor hen die niet (meer) weten wie er bij Family Naba horen: “ Florence en Elisa woonden eerst op Jireh. Florence is met Naba (eigenlijk Margret) en haar zoon Peace bij haar eerste man en andere zoon vandaan gevlucht. Naba (12) heeft een verstandelijke beperking, kan niet praten, is niet zindelijk en krabt en bijt zichzelf soms. Gelukkig kwam de jonge Florence Elisa tegen met wie ze trouwde en inmiddels nog drie kinderen heeft gekregen; Petra (4), Monirah (2,5) en Gideon (10 maanden). Op Jireh moesten Elisa en Florence allebei werken en hadden ze geen tijd om voor Naba te zorgen, met het gevolg dat ze vaak in het donker werd opgesloten. Sinds 2008 wonen ze nu in een klein huisje niet ver van Jireh vandaan en betaal ik Florence een soort van salaris zodat zij niet hoeft te werken en voor Naba en de andere kinderen kan zorgen. Dit omdat het vinden van een school of opvang niet was gelukt. Op alle dagverblijven, opvangcentra etc. werd ze of afgewezen (was ze al te oud, te groot, niet zindelijk etc) of was er simpelweg niet genoeg plek of besloot ik zelf dat ik 3 leiding op een groep van 40 lichamelijk en geestelijk beperkte kinderen toch wat krap vond.”

Drie jaar lang bleef Florence thuis om goed voor Naba te kunnen zorgen. Af en toe mocht ze buiten voor het huisje zitten, lekker plonzen in een bak met water en kreeg ze goed te eten. In maart dit jaar had ik zelfs genoeg sponsorgeld om een stenen huisje voor de familie te bouwen en een eigen kamertje voor Naba te maken. Super! Drie weken geleden stonden we nog cement om te scheppen om het huisje nog even netjes af te pleisteren zodat het echt stevig genoeg zou zijn.

En nu dit bericht. “Naba afudde. Naba has died. Naba is dood.” Een klein meisje van 12 jaar, overleden aan malaria. In een kliniek in Nyendo in Masaka. In haar slaap.
Het enige wat ik van zo’n afstand nog kon doen was zorgen voor geld voor een begrafenis (met een houten kist, een net graf en te eten voor de mensen die aanwezig waren). Gelukkig heeft Willy de familie kunnen helpen. Vrijdagavond werd ze al begraven. Wat ik begreep was het mooi en druk.

In 2007 werd ik geraakt door het leven van een klein meisje in een donker hokje vol rook van de houtskool. Vaak letterlijk schreeuwend om aandacht. Weggestopt, vaak uitgelachen en alles behalve begrepen. Wat voelde dat oneerlijk. Naba was ook gewoon een kind dat echt wel een aantal dingen zou kunnen leren, als er maar tijd, energie en de juiste aandacht aan haar geschonken zou worden.
Haar moeder heeft lang gedacht dat ze wel beter kon worden als er maar genoeg gebeden werd en er regelmatig pogingen werden gedaan om boze geesten uit te drijven. Nadat ik samen met Florence een aantal scholen had bezocht had ze met eigen ogen gezien dat er nog veel meer kinderen als Naba op de wereld (in Oeganda) zijn. Sinds dat moment werden Florence en Elisa in mijn ogen veel opener. Naba mocht vaker naar buiten, zelfs af en toe mee het dorpje in. Ze kwam buiten en kreeg letterlijk meer kleur. Ze bloeide op. Ze zat soms te neuriën, klapte uit zichzelf in haar handen als er gezongen werd en natuurlijk gilde ze ook nog wel eens. Zeker als ze honger had :)

Naba, een kleine steeds groter wordende jonge meid. Een vrolijke meid, met een koppig karakter dat wel... Hopelijk een voorbeeld voor de mensen in haar omgeving die denken dat kinderen met een beperking het niet waard zijn om goed voor te zorgen. Want Naba heeft laten zien dat ook kinderen als zij lol kunnen hebben en er gewoon bij horen.

Ik zal haar blijven missen.

Naba Margret
14 April 1999 – 26 Augustus 2011

  • 29 Augustus 2011 - 21:35

    Pieter:

    Veel sterkte! Kan me voorstellen dat het voelt alsof je je eigen kind verliest, vreselijk.
    Nogmaals, sterkte!

  • 29 Augustus 2011 - 21:41

    Jolinka:

    Lieve Monirah,

    ' Neee!!' dat was mijn eerste reactie toen ik jou blog lees... ik kan het niet bevatten!
    Wat is het vreselijk om dat te moeten horen, juist nu jullie er net zijn geweest en jij je al zo lang voor Naba en haar familie inzet!
    Wat een verdriet voor het gezin, maar ook voor jou! Veel tijd en energie heb je in Naba en haar gezin gestoken en dit deed je vol overgave en vol liefde!
    Ik weet zeker dat je veel voor Naba betekent hebt en dat ze je geweldig vond!

    Ik hoop dat je het een plek kan geven.. hoe moeilijk dit ook is!
    Veel sterkte gewenst!

    Veel liefs, Jolinka

  • 30 Augustus 2011 - 04:51

    Danielle:

    Ha Monirah,

    Zo jeetje zeg, wat een verdriet, ongelofelijk. En zo knap van je geschreven.
    Heel veel sterkte, ik denk aan je en aan de familie van Naba.

    X Daan

  • 30 Augustus 2011 - 07:17

    Brian:

    oh erg sneu om te horen, ik herinner me haar nog zo, in een klaslokaal in een hoekje weggekropen te zitten. en eva die haar mee naar buiten nam en tijd voor haar nam.en jij hebt ook een verschil kunnen maken voor haar en haar moeder. dat is onbetaalbaar. sterkte joh, en weet op een dag zul je elkaar weer terugzien. God bless ye

  • 30 Augustus 2011 - 07:19

    Annelies:

    XXX

  • 30 Augustus 2011 - 07:24

    Monirah Schep - Van Den Heuvel:

    Sommige van de berichtjes hier geplaatst zal ik (deels) vertalen en opsturen naar aunt Florence en de rest van de Familie van Naba om te laten zien dat we ook in NL meeleven.

  • 30 Augustus 2011 - 07:28

    B:

    Lieve Monirah en Ruben,
    Ik las net het verdrietige bericht over Naba en wens jullie sterkte toe.
    Zo te lezen had ze en heeft ze een speciaal plekje in jullie hart.
    Liefs

    Afscheid nemen is
    zachtjes
    wat voorbij is
    dichtdoen
    en verpakken
    in mooie gedachten.

  • 30 Augustus 2011 - 07:34

    Arent En Helma:

    Lieve Monirah,
    Met tranen in mij ogen lees ik je bericht...wat ontzettend verdrietig dat Naba gestorven is. Ik weet dat Naba en jij een hele bijzondere band hadden samen en daarom zal dit voor jou heel moeilijk zijn. Heel veel sterkte!
    Liefs, Helma

  • 30 Augustus 2011 - 08:21

    Janne:

    Woorden schieten te kort.... Een bijzonder meisje was het en dat blijft ze

    Sterkte
    Liefs

  • 30 Augustus 2011 - 08:31

    Wytske En Jan:

    Vanaf het begin schreef je met zo'n warm gevoel over Naba en heb altijd met jullie in gedachten mee geleefd en door jou werd Naba ook een beetje van ons. Helemaal toen de kleine Monirah geboren werd gaf dat nog weer een extra glimlach in onze gedachten. Maar nu rollen de tranen over mijn wangen. Kon je er nu maar even zijn. Florence even vasthouden. Wat moet dit moeilijk voor jullie zijn.We wensen jullie Gods onmisbare zegen toe en heel veel kracht. We mogen ook dit kleine mensenleven in Gods hand neerleggen.
    lieve groet

    Jan en Wytske

  • 30 Augustus 2011 - 08:37

    Christine:

    Lieve Mo wat verschrikkelijk zo n lief kind en je hebt haar en ook haar familie zo goed geholpen. Wij wensen jou heel veel sterkte toe.

  • 30 Augustus 2011 - 08:40

    Laura Van Velzen:

    Wat een verdrietig nieuws! Wat onverwacht. Heel veel sterkte!

  • 30 Augustus 2011 - 09:03

    Petra Dekker:

    Monirah bedankt voor alles wat je voor Naba hebt gedaan. Deze berichten zijn altijd moeilijk als je zo ver weg in NL bent. Maar dit is zo'n mooi voorbeeld hoe je vanuit Gods liefde mag handelen en met Zijn ogen de wereld in kijkt!

    Lieve groet,
    Petra

  • 30 Augustus 2011 - 10:48

    Viola:

    Och... arme Naba en haar familie... is dat dezelfde Naba waar Eva zo dol op was?
    Wat een verdrietig verhaal... bedankt dat je het met ons hebt gedeeld. En bedankt voor al jouw goede zorgen voor haar, ze is bij haar Hemelse Vader waar ze gezond mag rondrennen, roepen en zingen en dansen!!!

  • 30 Augustus 2011 - 12:36

    Carin:

    Geen woorden..kheb ff niks te zeggen

  • 30 Augustus 2011 - 15:00

    Machiel:

    Veel sterkte om dit verlies te kunnen verwerken.

  • 30 Augustus 2011 - 17:25

    Joyce:

    Hoi lieve Monirah en Ruben,

    Wat een verschrikkelijk nieuws. Ik kreeg er kippenvel van en had de tranen in mijn ogen staan.
    Ik vind het ontzettend knap hoe je dit(monirah) hebt geschreven.
    Veel sterkte met het verwerken van dit verlies!!

    Veel liefs van Joyce

  • 30 Augustus 2011 - 17:45

    Eva:

    Wat een verdrietig verhaal... Wat zal ook ik haar missen! Ik kwam toevallig deze week nog een foto van haar tegen uit 2004, toen ik haar na 2 weken ineens vond, verstopt in een donkere kamer, met een paars skipak aan bij 40 graden, terwijl bijna niemand van haar bestaan af wist... Dat laatste is de laatste jaren wel veranderd, ze hoorde er helemaal bij!
    Ik zal haar missen...

  • 30 Augustus 2011 - 19:19

    Wilfred En Leonora:

    Lieve Mo,
    Knap van je dat je dat dit zo mooi hebt beschreven.
    Wij hebben nog maar een paar weken geleden kennis mogen maken met deze bijzondere familie. Maar in die korte tijd hebben we wel kunnen merken dat jij veel voor de familie en vooral voor Naba, betekend hebt. Door de mooie herinneringen die je aan haar hebt, zal ze toch altijd bij je zijn.
    Veel sterkte...

  • 30 Augustus 2011 - 19:51

    Ineke:

    Ook al ken ik Naba niet, na jouw verhaal is dat over en krijg je kippevel dat dit zo kort na jullie vertrek gebeurt is. Maar wat ook mooi dat je er kort geleden nog was. Heel dubbel. Niet voor te stellen hoe jullie je voelen. Wens jullie kracht toe om dit een plek te kunnen gaan geven!

    Lieve groet van ineke

  • 31 Augustus 2011 - 17:43

    Marry:

    Oh Monirah, wat verdrietig allemaal, gelukkig heb je haar en haar familie een aantal fijne jaren met elkaar kunnen geven en Naba op een waardige manier een plekje in de maatschappij gegeven, een mooie herinnering aan haar. Veel sterkte!

  • 31 Augustus 2011 - 22:05

    Dorien:

    Lieve Monirah
    ik heb je al wel gesproken, maar toch ook hier een berichtje.
    Jij hebt voor deze familie echt het verschil gemaakt, je hebt ze met heel veel liefde, respect en goede zorgen omringd.
    Naba heeft mede dank zij jou een paar goede jaren gehad, ze kon op haar eigen manier genieten van het leven.
    Je had haar al in je hart gesloten en daar zal ze blijven de rest van je leven.
    Monirah jij hebt gedaan wat je kon en ik weet zeker dat de familie ook jou in hun hart hebben gesloten
    XXX je(schone) zussie

  • 01 September 2011 - 18:04

    Suzan:

    Lieve Monirah,

    Wat een verdrietig bericht zo snel nadat je uit Oeganda terug bent gekomen. Wel fijn dat je haar de laatste weken nog heb kunnen zien en knuffelen. Een mooi in memoriam en een waardige begrafenis heb je voor haar verzorgd. Ook voor dit afscheid geldt Adieu A Dieu!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monirah

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 89190

Voorgaande reizen:

01 Maart 2011 - 02 April 2011

Afrika

Landen bezocht: